Har du blivit lurad?
 Har du köpt ett bantningsmedel som inte fungerar? Då är det fel på varan och du kan få tillbaka pengarna med hänvisning till konsumentköplagens paragraf 19.

 Vänd dig till affären och kräv pengarna tillbaka. Har du köpt preparatet på postorder, ska du kräva ersättning för portoutlägg också.
 Får du inga pengar, vänd dig till en konsumentvägledare som du ofta kan nå via din kommuns växel.
 Konsumentvägledaren kan hjälpa dig att ta kontakt med Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
 Bor du i en kommun utan konsumentvägledare, vänd dig direkt till ARN. Adressen är: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Telefonnumret är 08/783 17 00.

Måste kosta minst 250 kronor
 Bantningsmedlet du köpt måste kosta minst 250 kronor, annars tar inte ARN upp ärendet.
 ARN:s beslut är bara en rekommendation. Får du fortfarande inte ersättning, stäm företaget inför tingsrätten.
 Du måste betala en stämpelavgift på 450 kronor till tingsrätten, som du får tillbaka om du vinner målet.
 Men eftersom det rör sig om ett så kallat småmål, så får du aldrig dina rättegångskostnader betalda. För du din egen talan, så slipper du advokatkostnader. Citat: (Aftonbladet)

Tillbaka till Hälsohemsidan